tiistai 20. syyskuuta 2011

Urheilun huumaa!

Päätimme viimeisen päivän Sydneyssä pyhittää urheilulle eli menimme tiistaiaamuna heti aamiaisen jälkeen circulairille ja hyppäsimme lauttaan joka vei meidät Olympia puistoon. Lauttamatka kesti noin 40 minuuttia ja maisemat - niissä silmä lepäsi jälleen. :)

Perillä oli bussi joka vei meidät lautalta varsinaiseen puistoon (multikorttimme kävi täälläkin), tämä koko Olympia kylä oli todella valtavan kokoinen ja puiston keskusta-aluekin oli lauttasatamasta monen kilometrin päässä. Täyttä varmuutta poistumispysäkistä meillä ei ollut mutta bussissa oli jonkinlainen reittikartta jonka perusteella suunnilleen katselimme poistumispysäkin. Hiukan liian aikaisin kyydistä jäimme mutta oli jotenkin pakko painaa pilliä stadionin kohdalla. ;) Ja lähellä oikeaa me jo olimmekin eli pieni kävely tässä vaiheessa ei haitannutkaan. Kävelimme infopisteeseen jossa oli useampi rouvashenkilö neuvomassa turisteja jotta mihin kannattaisi mennä ja missä kannattaisi käydä. Saimme tuolta sitten stadionin kiertokäyntiohjeen joten takaisin stadionille ja ostamaan lippuja. Seuraava kiertokäynti lähtisi 12.30 ja siihen saimme liput, meillä oli vain reilun tunnin odottelu ennen tuota. Stadionilla ei ollut kahvilaa, pelkkä kauppa vain josta liput ostettiin, joten ei kun takaisinpäin ja etsimään kahvilaa. Sellainen löytyikin ihan viiden minuutin matkan päästä ja satuimme pikku ruuhkaan joten aikaakin meillä siellä meni. Täällä nimittäin ei kahvi tule koskaan heti vaan ensin kun on tehnyt tilauksen niin saattaa saada syötävät heti (riippuen tarvitseeko niitä lämmittää vai ei) ja maksettua on siirryttävä sivuun odottamaan kahvia tai sitten saat numerolapun ja kahvi tuodaan pöytään myöhemmin. Muutaman kerran oli syömiset ja syöty ennen kahvin tuloa. :P

Kiertokäynnille otettin enintään 23 henkilöä ryhmään mutta niin montaa meitä ei ollut. Edellisessä ryhmässä oli ollut vain 3, meitä oli sentään toistakymmentä. Muutama oli englantilaisia, tanskalaisia nuoria oli 5 ja sitten ausseja muista kaupungeista oli taisi olla 7. Me olimme kuulemma oppaan ensimmäiset suomalaiset! Opas oli rento mukava nainen joka kertoi ihan kivasti kaikista tapahtumista Olympialaisten aikaan ja me pääsimmekin hienoihin paikkoihin kuten VIP-paikoille stadionilla (niiden paikkojen hinta oli ollut n. 15 000 aud kisojen aikana), kuninkaallisten lounge-tiloihin, pelaajien pukuhuoneisiin, urheilijoiden dopingtestihuoneeseen, lämmittelytilohin, lihashuoltotiloihin sekä median huoneisiin. Kävimme myös kokeilemassa miltä mitalisteista tuntui astella portista stadionille vastaanottomaan palkintopallille mitalinsa. :D

2000 kisojen suuri Sankari!

Kiertokäynti kesti 1 h 20 min ja oli todella mukava, eikä sen aikana tullut hirvesti höpinöitä, tosin ihan kaikkea en ymmärtänyt mitä opas puhui mutta haitanneeko tuo... :) Kiertokäynnin jälkeen meitä alkoi niin väsyttää että päätimme jättää Olympiakylän tutkimisen sikseen ja palata seuraavalla bussilla lauttasatamaan. Jouduimme odottelemaan satamassa lauttaa puolisen tuntia ja vaikka lämpötila olikin 26 niin paleli hieman sillä tuuli oli todella kova. Mielessä kävi jo että kulkeekohan lauttakaan mutta kyllä se sieltä tuli.

Reissun jälkeen kävimme huilaamassa hetken ja sitten lähdimme vanhaan pubiin syömään kengurupizzaa. Ihan ei ollut meikäläisen makuun ja söinkin sitä vain palan. Mies söi hyvällä ruokahalulla loput ja osan minun sorizomakkarapizzastakin joka oli ihan hyvää. Kenguru maistui hiukan niin kuin riistalta, mutta en tiedä oliko minulla vain se mielikuva jonka vuoksi en saanut yhtä palaa enempää alas. ;)