torstai 15. syyskuuta 2011

Kaupunkia

15.9. on näemmä jo matkan puoliväli ja torstai. Heräsimme aamulla puoli kahdeksan maissa ja pesujen jälkeen menimme aamupalalle. Nyt meillä on siis aamiainen loppuloman. :) Aamiaisen jälkeen vaihdoimme vaatteita ja päätimme lähteä sillan toiselle puolelle kävelemään ja katsomaan paikkoja siellä. Tiesimme että siellä on mm. huvipuisto koska se näkyi maailmanpyörineen illallakin keskustan puolelle mutta muuten toinen puoli ei ollut lainkaan tuttua seutua siitä sillan lähistöltä, tokihan kauempana eli Taronga zoossa ja Manleyssä olimme aiemmin käyneet. Toisella puolella oli vanhempia ja matalampia rakennuksia kuin keskustassa eli siellä asuu varmasti myös tavallisia eikä vain raharikkaita ihmisiä. Löysimme myös olympialaisten uima-altaan joka oli rannan tuntumassa ja löysimme myös sunnuntaina juostavan Sydney marathonin reitin alkupään. Harmi että mies ei sitä pysty nyt polvensa takia juoksemaan. ;( Tuolla aamun kävelylenkillämme, joka jatkui sitten vielä hetken mielijohteesta aina Darling harbouriin asti, oli todella paljon hölkkäreitä liikkeellä! Voi kun minun selkä ja miehen polvi vielä joskus kestäisi juoksemisen, oli se niin koukuttava harrastus ja tehokas liikuntamuoto.

Darling harbour oli kasvanut melkoisesti 11 vuoden takaisesta ajasta! Ensin emme meinanneet sitä kunnolla tunteakaan mutta lopulta ihan perille päästyämme alkoi näyttää tutulta paikalta. Vanhin osa oli myös edelleen se viehättävin osa tuolla. Tällä pidimme pienen paussin kävelyssä ja joimme latet Hard Rock cafessa. :) Viereisestä kaupasta löysimme myös ostettavaa tuliaisiksi. Meillä oli siis hyödyllinen aamulenkki. :)

Päätimme lenkin Australia Hotelliin joka oli perustettu 1824 Rocksiin! Nautimme sen pubissa oluet ja siiderit ja suuntasimme sitten hotelliin.

Hotel Australia

Lenkin jälkeen hotellissa pesut, vaatteiden vaihto ja hetken huili, sitten mentiin taas! Meinasimme ensin lähteä eläintarhaan mutta kello oli jo niin paljon että päätimmekin mennä keskustaan Sydney toweriin maisemia katsomaan. Tornissakin, kuten hotellisammekin, oli jonkinlainen remontti menossa mutta hyvin sieltä edelleen kaupungin näki. :) Niin paljon on kuitenkin tullut tornitaloja Sydney towerin ja Opera housen väliin että kunnolla ei siitä enää kuvaa saanut niin kuin vielä 11 vuotta sitten. Myös silta jäi osittain piementoon korkeiden talojen taakse. Harmittavaa että kaikki suurkaupunkien keskustat täytyy rakentaa niin täyteen tornitaloja. Katselimme tornista sitä aluetta jossa viimeksi majoituimme mutta emme ihan olleet varmoja mikä niistä pyöreistä taloista se hotellimme viime kerralla oli. Täytyy katsoa josko kävisimme siellä kävelemässä jonain päivänä. :)

Tornissa meidän oli pakko syödä suolaiset piirakat kahvin kanssa sillä aamiaisesta alkoi todellakin olla jo aikaa! :o päätimme sitten kuitenkin heti etsiä ruokapaikan jostain Rocksin alueelta läheltä hotellia. Sellainen saksalaisravintola muistuikin sitten mieleemme ja päätimme mennä sinne. Kai minullakin oli nyt eilisen kasvisruoan jälkeen jo lupa syödä hieman leivitettyä kananrintaleikettä salaatin ja jokusen ranskalaisen kanssa. :P Mies veteli oikein saksalaisia vasikanmakkaroita perunamuusilla eikä annokseen kuulunut muita vihanneksia kuin herneitä. ;) Ilta otettiin sitten rennosti. Minä pääsin (vihdoinkin) surffailemaan netissä ja mies rentoutui lähinnä nukkumalla. ;)

Vasemmasta kuvasta näkee ehkä jotain korkeuseroa ja oikea kuva on sinne Wollomooloon päin jossa viimeksi majoituimme vuonna 2000. :)