keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Melbournesta Sydneyhin

Keskiviikkona lähdimme yhdeksän kieppeillä aamusta kävelemään kohti bussiasemaa. Melbournessa satoi ja lämpötila oli 17. Matka tuntui pitkältä painavien laukkujen kanssa mutta lopulta pääsimme asemalle ja jonottamaan skybussiin joka tulikin ihan pian. Ne kulkivatkin kyllä 10 minuutin välein joten ei myöhästyminenkään olisi haitannut. Matkaan meni se parikymmentä minuuttia ja olimme kentällä. Menimme jo tuttujen automaattien luo josta saimme matkaliput ja matkatavaratarrat, tällä kertaa jo ilman ohjausta. :) Sitten tipautettiin laukut hihnalle ja turvatarkastuksen kautta aamupalalle kahvilaan. Tällä kertaa minäkään en jäänyt turvatarkastuksessa mistään kiinni. :P

Muutaman tunnin odottelun jälkeen pääsimme ajoissa koneeseen. Kone ei vain päässyt ajoissa matkaan vaan viivästyi lähdössä noin 20 minuuttia. Olimme silti aikataulussa Sydneyssä koska matkalla oli hyvä myötäinen tuuli. :) Matkatavarat saimme melko nopeasti ja lähdimme etsimään metroa jolla pääsisimme circularille joka olisi aivan rocksin alueen vieressä jossa hotellimme sijaitsee. Ostimme samantien sellaiset multiliput joilla saimme matkustaa niin bussilla, junalla, metrolla kuin lautoillakin kuinka paljon tahansa viikon aikana. Oli hauska kun ostimme noita lippuja hiukan vaille klo 15 niin lipunmyyjä nainen sanoi että jos ostatte klo 15 jälkeen niin saatte yhden ylimääräisen päivän lippuun - me nimittäin tarvitsimme sen kun olemme lähdössä vasta 21.9. Sydneystä pois ja lippu olisi muuten loppunut jo 20.9. Metrokin tuli melkein samantien kun menimme alas asemalle ja vajaassa puolessa tunnissa olimmekin sitten jo circulairilla. :)

Hotellin (yllä oleva kuva) osoite oli jo päässä ja kartalta katsottu joten tie oli selvä - paitsi - kävelimme siitä innoissamme ohi! Hetken ihmettelyn jälkeen (seuraavassa risteyksessä) huomasin tutun näköisen rakennuksen siellä kadulla mistä juuri olimme tulleet ja ei kun takaisin. Sieltä sitten löytyi The Harbor Rocks Hotel joka on 1909 rakennettu Sydneyn ensimmäiseksi sairaalaksi. Rocksin alue on siis se alue johon ensimmäiset telttakylät on pystytetty Australiassa valkoisten tänne tultu. Hotellimme vieressä kulkee mm. sellaiset kävelyreitit kuin "hoitajien polku" ja "kirurgien tie" näin vapaasti suomennettuna. :) Ei sitä siis lomallakaan pääse työpaikastaan eroon. :P :)

Majoituttuamme ja vaatteet vaihdettuamme kevyempiin (vihdoinkin on lämmin!) lähdimme ensin tutustumaan hotellin baariin jossa myös söimme ja sitten kävelemään circulairille ja Oopperatalolle. Tuntui aivan ihanalta tulla näihin maisemiin uudelleen ja vaikka Oopperatalon ympäristöönkin oli rakennettu lisää niin tunnelma siellä on säilynyt samana. Eipä tälle paikalle taida kilpailijaa löytyä! Kävelimme ja tunnelmoimme toista tuntia kunnes matkustus taas alkoi väsyttää ja menimme hotelliimme.