lauantai 3. syyskuuta 2011

Singaporessa

Holiday Inn Atriumiin (vasemmalla kuva) saavuimme eilen illalla. Lento kesti 12 tuntia eli puoli tuntia kauemmin kuin yleensä. Ensinnäkin oli tuuletonta ja toisekseenkin lentokentälle tullessa oli ruuhkaa ja jouduimme kiertelemään ylimääräisesti kentän yläpuolella. Hiukan saimme koneessa nukuttua mutta kyllä oli ahdasta ja hiukan huonoakin se uni. Kun en nukkunut niin katselin omasta viihdejärjestelmästäni pari elokuvaa eli juuri ne mitä aiemmin keväällä aattelinkin että pitäisi katsoa. :) Vettä elefanteille ja Rio on nyt siis nähty! :)

Taksilla hurautimme hotelliin ja matka maksoi 30 singaporen dollaria (vajaa 20 km). Kamat huoneeseen ja pesujen jälkeen menoksi. Kello oli siis hiukan yli 6 illalla (suomenaika 13) kun saavuimme ja pimeys tuli klo 7. Nautittiin hotellin baarissa Singapore slingit ja teimme vain pienen kävelylenkin hotellin ympäristössä ihanan kuuman kosteassa säässä. Kävimme ostamassa pienestä kaupasta iltapalaa; olutta, freazerit, pähkinäsuklaata ja pringlesejä. :P Enempää ei matkustuksen päälle jaksettu vaan pienen lukemisen jälkeen menimme nukkumaan noin 22.30.

Aamulla heräsimme kun huoneen ovikello soi klo 9.10. Siivoojaa siellä jo oli innoissaan tulossa. Ei päästetty vaan sanoin että nukutaan vielä. No tietenkään ei enää nukuttu vaan heräsimme ja aamiaisen (murukahvia+pähkinäsuklaata ja pari pringlesiä) jälkeen laskeuduimme 11 kerroksesta maisemahisseillä (kuva oikealla) alas ja lähdimme kohti chinatownia.
Chinatownissa on juuri meneillään festivaaliaika mutta ei se mitenkään erikoisesti näkynyt meidän siellä kävellessämme. Siten se näkyi että kaupoissa oli paljon erikoistarjouksia. Tämä festari on juuri alkanut ja kestää syyskuun loppupuolelle asti. Taksikuski selosti tulomatkallamme kentältältä että Singaporessa on kiireinen kuukausi menossa kun täällä on jotkin tietokonepelikisatkin kohta ja loppukuusta on Formula 1-kisat.

Jos huoneessa syömämme aamiainen oli omituinen niin kyllä chinatownissa syöty mäkkäriaamiainenkin oli outo: kahden pannukakkusen välissä paksu paistettu kananmuna, juustoa ja makkaran tapaista. Lisänä soikea röstiperuna. Juomana jäätee. No, matkalla tulee syötyä aina kaikkea kummaa...

Kaupungilla kävellessä kiinnitin huomiota siisteyteen koska tämähän on kuuluisa siitä jotta roskaamisesta saa sakot jos poliisi huomaa. Maahanhan ei saa edes tuoda purukumia ja sen syöminenkin on kiellettyä täällä (joskin valvonta ei ole kovin tarkkaa). Sylkemisestä kadullekin täällä saa sakot joten lenkkeilijöidenkin yms. on oltava tarkkana. Näin ainoastaan mäkkärin edessä jonkin pikkuisen pahvirasian jonka luultavasti tuuli oli heittänyt pöydästä kadulle mutta muuten ei roskia tai tupakan natsoja kaduilla ollut.

Päätavoitteeni Singaporessa oli juoda Singapore sling, mutta ei tietenkään missä tahansa vaan nimenomaan Raffles-hotellissa (Raffles oli herra joka perusti Singaporen) ja siellä baarissa nimeltä Long jossa kyseinen drinksu on alunperin keksittykin. Sinne me siis suuntasimmekin chinatownista suoraan. Olimme miettineet matkalla että onkohan liian aikaista mennä puolilta päivin juomaan drinkkejä mutta kas kas, kun astuimme Longiin niin siellähän oli pubi puolillaan porukkaa ja jokaisessa pöydässä oli kyseinen juoma vähintään yhdellä henkilöllä (jotkut miehet olivat tyytyneet olueen).
Olimme myös miettineet että jos tuo paukku maksoi hotellimme baarissa 16 taalaa (+tarjoilupalkkio ja verot) niin maksaisi täällä varmasti 25. No se maksoi 26 taalaa/henkilö. Olimme siis kaikkineen 62 taalaa köyhempiä Longista lähtiessämme! Ai että oliko juomissa eroa? No kyllä ne eriltä maistuivat mutta hotellissa saamamme slingoli jälkimaultaa voimakkaampi, kirsikkaisempi. Hyvähän tuo juoma on mutta kyllä nämä kaksi saivat tälle reissulle riittää - tässä kaupungissa ainakin. :)

Rafflesista lähdimme ostoskeskuksen (Raffles city) läpi kävelemään kohti Singapore-jokea.Joen varressa oli paitsi ravintoloita, hotelleita ja kauppoja niin myös pieniä puiston tapaisia alueita joskin vähemmän. Kävelimme hotelliamme kohden ja poikkesimme matkalla yhdellä terassilla juomassa oluen ja teen (kahvikone oli rikki enkä saanut kahvia vaikka pääni olisi sitä tarvinnut) joka oli ihan Liptonia pussista... Kävellessämme jokiviertä pitkin valitsimme paikan josta voisimme ostaa asunnon jos tänne muuttaisimme. :)

Kävellessä oli kiva poiketa aina johonkin sisälle sillä siellä sai viilennystä aina. Vaikka aamulla oli pilvistä niin lämpötila oli kuitekin 30 paremmalla puolella ja lämpeni kun aurinko aina välillä paistoi pilvien lomasta. Myös vettä satoi muutamia pisaroita jokuseen otteeseen, sateenvarjoa ei kuitenkaan tarvinnut aukaista sateen takia vaan monilla paikallisilla se oli aurinkovarjona. Tuuli kuitenkin vilvoitti sen verran että mitenkään yletön hiki ei ollut ja itse nautinkin kelistä tosi paljon vaikka mies kuumuutta hiukan valittiki lähinnä kosteuden (hikisyyden) takia. Minun olisi pitänyt syntyä lämpöisempään maahan. :)

Hotelliin saavuttuamme (siellä meinasi jäätyä aulassa!) kävimme huoneessa vaihtamassa uikkarit päälle ja laskeuduimme 6 kerrokseen uima-altaalle. Allasalueen vieressä sijaitsi kuntosali mutta sinne emme nyt tällä kertaa menneet vaan ainoastaan uimaan. Uinti tekikin hyvää ja hetken kuivattelimme aurinkotuoleilla aivan keskenämme koko alueella. Luimme hiukan kirjaa kuivatellessa ja saimme alueelle myös seuraa muista turisteista. Muillakin näytti olevan ideana tulla kaupunkikävelyn jälkeen rentoutumaan altaalle.

Vaatteiden vaihdon ja hetken huilin jälkeen laskeuduimme vielä alemmaksi eli 4 kerrokseen jossa sijaitsi ruokaravintolat. Kello oli niin vähän (17) että illallisaika ei ollut vielä alkanut joten söimme listalta ihan niinkin oudot ruoat kuin pizzat. :P Ruokalista oli todella suppea (pääasiassa meren antimia sisältävä joita en siis voi syödä) ja koska nälkäkin jo oli niin päädyimme näihin turvallisiin ruokiin. Itse söin kinkkupizzan jossa oli runsaasti salaattia päällä ja kinkkukaan ei ollut leivottu sisään vaan oli lastuina päällä (Parman kinkun tapaista). Maku ei ollut ollenkaan huono. Mies söi savulohipizzan josta myös tykkäsi kovasti. Ruokailu juomineen maksoi hiukan yli 71 taalaa (meinaan kokoajan kirjoittaa euroa). Ei ole mikään halpamaa tämä Singapore.