torstai 1. joulukuuta 2016

Mallorcalle pakoon kaamosta

Flunssa ja väsymys ottivat ritolat kun tulin aurinkoon! Oi mikä tuoksu, lämpö ja auringonvalo täällä odotti kun astuin koneesta ulos, olin aivan huumaantunut.

Lauantaina puoliltapäivin laskeuduimme kentälle, lento olikin etuajassakin ja näin ollen jäi hyvää aikaa kaupunkiseikkailuun vielä samalle päivälle. Olimme ostaneet kuljetuksen hotelliin shutlella molempiin suuntiin joten ensin etsimme kentältä oikean bussin. Nopeammin olisimme toki taksilla tuon 10 km hurauttaneet (kuten palatessa saimme huomata) mutta meillä oli aikaa koska huoneen saisimme kuitenkin vasta 14 maissa. Olimme siis ajoissa hotellilla joten jätimme laukut sinne ja siirryimme tien toiselle puolelle huvivenesataman baariin ekoille. Nautimme kaikessa rauhassa oluista (en juo olutta juuri koskaan kotimaassa mutta jotenkin reissussa se välillä maistuu) mutta  suurempi nautinto taisi olla sittenkin meren tuoksu, auringon lämpö ja valohoito. Huoneen saatuamme kävimme nopeasti suihkussa, vaihdoimme vaatteet ja lähdimme syömään. En kestänyt enää vatsan huutoa ja päätäkin särki jo melkoisesti joten hotellin lähellä oleva Hard rock cafe sai olla ekan päivän ruokapaikkamme. Sen ruoka ei pettäny nytkään. Iltaoluet, kaupassa käynti ja olimme valmiit untenmaille. Aamullahan herätyksemme oli ollut jo puoli viisi.

Lähdimme aamusta kävelemään kohti katedraalia ja samalla etsimään jotain aamiaispaikkaa. Aika nälkä kyllä tuli siinä kävellessä joten noin reilun kilsan päästä istahdimme yhteen kulmakippolaan aamiaiselle. Kahvit, mehut ja kinkku-juustoleivät maistuivat, kahvit vielä tuplana. Linnakkeen sivustalla oli markkinat josta kävelimme katsellen ohi pysähtymättä kuitenkaan. Linnakealue oli varsin pitkän tuntuinen siinä vaiheessa kun minulla alkoi mahassa möyriä. Tietenkään ei nyt missään ollut enää kahviloita. Huomasin linnakkeen aukion toisella puolen kuitenkin boutigue-hotellin ja niin - hätä ei lue lakia vaan sinne. Helpotuksen jälkeen matka jatkui kevyempänä kohti kaupungin keskusaukiota ja infoa josta haimme kaupungin kartan. Poikkesimme keskusaukiolla vielä kahvilla jonka kanssa söimme croissanttien loppumisen takia suklaiset croissantit.

Vanhan kaupungin kujia

Linnakkeelta

Suunnistimme takaisin kohti hotelliamme mutta emme vielä sinne, vaan jatkoimme matkaa koska halusimme käydä katsomassa löytäisimmekö vanhan hotellin jossa joskus 19 vuotta aiemmin olimme olleet. Hotellia emme löytäneet mutta suomalaisbaarin löysimme jossa aikanaan pääsimme myös "tv-tähdiksi". Baari ei ollut auki mutta päätimme palata sinne vielä myöhemmin. Koko aamupäivän lenkki oli noin 9 km joten tuon jälkeen maistui uinti altaalla ja maisemien ihailu kera juomien.

Sunnuntai jatkui sitten vielä illalla niin, että kävimme tuolla suomalaisbaarissa ja juttelin siellä yhden rouvan kanssa joka asunut Mallorcalla 10 vuotta eli eläkkeelle ja leskeksi jäätyään muutti tuonne ja nauttii olostaan. Baarin omistajat eivät olleet paikalla mutta luin heidän sivuiltaan että hiljattain 40 vuotta tullut tuon baarin pitoa täyteen. Tuolla oluet juotuamme lähdimme syömään ja katsomaan formuloita hotellimme lähellä olevaan baariin kun ensin formulapaikan löysimme kaikkien futispaikkojen jälkeen. Onneksemme paikassa oli myös hyvä ruoka.

Allasalueelta

Allas ei ollut suuren suuri

Seuraavana aamuna uni maittoi ja verraten myöhään lähdimme katsastamaan aamiaispaikkaan. Tyydyimme hotellin lähellä olevaan ketjukahvilaan ja se oli virhe sillä hinta-laatusuhde ei ollut lainkaan kohdallaan. No, tulipa kokeiltua sekin.

Lähdimme kävelemään kartan kanssa kohti satamaa ja siitä edelleen kohti Cala majoria. Matkaa sinne tuli kävellen sellaiset kuutisen kilsaa kun hieman harhailimme mutta ei ollenkaan mahdotonta koska lämpötila oli kuitenkin vain sellaiset rapiat 20 astetta. Olimme käyneet silloin joskus tässä kylässä ja voi mahdoton miten se oli muuttunut! Alla kuvia matkalta Cala majoriin.

Kylään oli rakennettu valtavasti lisää taloja ja palvelujahan oli sitten myös tietenkin joka makuun. Emme meinanneet löytää paikkaa mistä rannan näkisi kun kaikki rinteet oli täyteen rakennettu. Lopulta löytyi ravintola josta ostimme juotavat ja samalla saimme näkymän rannalle. Tämä rantanäkymä aukesi siis silloin joskus jo paljon kauempaa kulkijalle.

Paluumatka sujui ihmeen hyvin vaikka hiukan jo väsy painoi jaloissa. Poikkesimme hiukan reitiltä joka sitten taisikin olla suorempi reitti kuin menomatkalla. Reilun 10 km kävelyn jälkeen uinti maistui ja päikkäritkin. Illalla kävimme vain haukkaamassa jotain ja ostimme huoneeseen yömyssyt.

Reissullamme poikkesimme myös Söllerissä kuten olimme edellisellä matkallammekin käyneet. Junalla totta kai! Matkalla ihastelimme maisemia ja nautimme Söllerin kiireettömästä menosta näin hiljaisena turistiaikana.

Mallorcan asemalla

Junatunnelmia

Väliasema

Söllerin asemalla

Kirkkoaukiolla

Kahvila "raiteilla"

aika läheltä se ratikka menee

Söllerin kujia

Paluujuna

Söllerin reissulla vierähti melkein koko päivä mutta koska meno oli leppoista niin toki illalla jaksoimme vielä illalliselle ja nauttimaan kaupungin valoista.
Satamassa illallisella

Parvekkeelta illalla
Viimeiset päivät otimme varsin rennosti mutta kävelimme paljon ja nautimme viime auringosta sekä lämmöstä ennen kotiin räntäsateeseen palaamista. Löysimmepä myös sen vanhan hotellin jossa olimme aikoinaan olleet. Kiireettömät kävelyt pitkin kaupunkia olivat nautinnollisia.

Hotelli Araxa

Suomalaisbaari Pia ja Pepe
Lopuksi voin todeta että oli todella kiva käydä Mallorcalla uudelleen ja voin lämpimästi suositella hotellia jossa viivyimme kuusi yötä. Hotellin aamiainen, vaikka ei halpa ollutkaan, oli myös todella hyvä, kun viimein älysimme mekin loppulomasta sitä kokeilla ja siitä maksaa.